Tusen strålande solar – Utläst

13 Dec

[Observera att det finns spoilers i den här texten]

Japp, som rubriken säger så har jag nu läst ut den här berörande romanen.

Den här boken är en av de bästa romaner jag läst. Ämnet är seriöst och trovärdigt, och alla händelser känns ganska äkta. Tusen strålande solar är en av de få böcker som fått mig till tårar. Jag grät under bokens gång och också i slutet. Berättelsen är väldigt berörande och hjärtekrossande.

Jag har berättat kortfattat om boken i ett äldre inlägg, så jag tänker inte ta upp så mycket om handlingen nu.

Men jag blev väldigt ledsen när Mariam blev avrättad. Jag som läsare hade följt henne ända sedan hon var liten, och så försvinner hon i slutet.

Berättelsen var väldigt vacker, och det var otroligt hur Laila kunde fortsätta leva trots allt som hänt, Det var vackert att hon fortsatte tänka på Mariam även efter hennes död, och hur Laila behandlade sin dotter Aziza vänligt och underbart, trots att hon var Harami. Aziza blev inte behandlad som Mariam blev när hon var liten.

Jag tyckte att boken var väldigt bra. Det är så som många har sagt, ”man kan inte lägga ifrån sig den”. Jag läste ut över 300 sidor på en dag. Jag var deprimerad och vägrade sluta läsa förrän jag kunde veta vad som skulle hända.

Av den här romanen har jag även fått mycket information.  Jag Visste inte förr om hur kriget började, eller om talibanernas dumma regler.

Jag frågade faktiskt mina föräldrar om det, och de svarade att Talibanerna är hemska människor.

När jag läste boken kändes det som om jag fick en större syn på verkligheten i ”krigländerna”. Jag visste inte mycket om talibanerna förr, bara att de fanns i Afghanistan. Nu vet jag jätte mycket, och jag blir irriterad på de. Hur de utnyttjade en religion på fel sätt, och fick religionen att framstå som hemsk. Nästan alla lagar de införde, var lagar de själv stiftat. Det finns inget av det de införde som islam VERKLIGEN sa.

Att kvinnan inte får jobba, inte får gå ut utan man, och bli straffad om hon vistas ute ensam, det är grejer som förnedrar kvinnan tycker jag. Det är helt fel! De gjorde de i religionens namn, när det egentligen inte var det. Jag tror att deras regler var regler de införde för att mannen skulle visas vara högre och mer värd än kvinnan.

Tvärtom, inom islam så får kvinnan själv välja ifall hon vill jobba eller ifall hon föredrar att inte göra det, medan mannen måste jobba och försörja henne också. Mannen har ingen rätt alls till att slå sin kvinna, och egentligen ska hon behandlas som en prinsessa, så som jag vill uttrycka det.

Under Talibanernas tid var det kvinnoförtryck, och det fick vi läsa om i boken, eftersom både Mariam och Laila råkade ut för det.

Vad jag ville få fram med detta var att nu när jag vet hur talibanerna höll på, så vet jag också, att det tyvärr är många som utnyttjar en religions namn för att göra något, och då leder det bara till att religionen smutskastas.

Romanen hade ett vackert slut, och jag förstod av den sista meningen att Laila hade tänkt döpa sitt barn till Mariam ifall det blev en flicka.

Kommentera

