”Hakvnakna tjejer ett större problem”

19 Feb

Efter att ha läst insändaren ”Halvnakna tjejer ett större problem” (2010/02/02) så kände jag att jag faktiskt höll med författaren. Man brukar som han har skrivit, ofta läsa om att tjejer med slöja/burka är ett stort problem, eftersom de drar till sig uppmärksamhet och stör bl.a. i undervisningen. Jag håller inte med om detta, och i följande text beskrivs mina argument angående det.

Som det nämns i texten så anser många att tjejer med slöja är ett stort problem, men är inte lättklädda tjejer ett ännu större problem? Varför ska man kränka tjejer med slöja när de egentligen inte drar till sig så mycket uppmärksamhet som ”halvnakna” tjejer gör. Sitter man i ett klassrum så tittar man hellre på en tjejs form, och glömmer bort att lyssna på läraren. Men är det en tjej som har burka kan man ju lika gärna ignorera att tänka på hennes klädsel, det finns inget speciellt att se ju, så tycker jag i alla fall.

Alltså är mitt första argument är att jag håller med om att lätt klädda tjejer är större problem än tjejer som bär slöja. Jag håller även med om att eftersom Sverige nu är ett ”fritt land”, så angår det inte andra ifall någon har slöja, samma sak gäller ifall det är någon som vill ha lite mer visande kläder. Fritt är fritt, vilket innebär att burka, slöja och andra religiösa eller annorlunda saker inte hela tiden ska klagas på. Inte heller ska man förbjuda dessa grejer, för i det fallet är det inte fritt längre utan, rättighets förbud. En sak jag inte riktigt höll med om är det ”Iyad” avslutade med. ”Man ska klä av sig för att anpassa sig till samhället”[…]. Jag vet ju inte hur han tänker, men när jag läste den meningen så förstod jag att han för det första kanske tycker att hela samhället är halvnaket. Därför måste man klä av sig för att passa in med dem. Men det är helt fel. Jag tror att han menar att man måste vara anpassad för att kunna smälta in eller bli godkänd av samhället, vilket innebär enligt hans mening att man måste klä av sig. Men som det ser ut idag är det ju inte sant alls. Man anpassar sig till samhället på sitt sätt och det fungerar ju hur bra som helst, speciellt när man är fri att göra vad man behagar. Så att man måste klä av sig för att passa in i samhället är inte sant, åtminstone inte ännu.

Avslutningsvis så vill jag nämna att jag inte tycker det är ett problem någonstans, så länge folk håller sig till sitt, och slutar bry sig om andra. T.ex. Vill man koncentrera sig så går det. Är det inte viktigare att man tänker på att folk har rättigheter och är fria?

 

Ghadir M. A N1E

Kommentera

