Brott och straff

29 Maj

Brott sker dagligen nu förtiden, men hur ofta skedde de förr? Var det samma sorts brott som dagens?  Hur dömdes brottslingen? Grymt eller lätt? Dömdes de eller inte alls? Jag har funderat mycket på detta och det är svårt att komma fram till ett svar för det finns flera olika. Först och främst har jag läst väldigt många artiklar, och eftersom jag väldigt ofta fann artiklar som handlade om våldtäckt så tänkte jag skriva om det brottet. Jag har fem artiklar som alla handlar om våldtäkt, på olika sätt, och olika tider och dessutom med olika domar.

Våldtäkt är ett brott som väldigt ofta inträffar, och offren är ofta kvinnor, men också män. Anledningen till att män våldtar är oftast olika. Jag har funderat mycket på vad som kan få de att ge sig på någon, och efter att ha läst vad Dante Alighieri, den italienska författaren från 1300-talet skrev om ”De sju dödssynderna” slog det mig att det troligast är lusten som drabbar dessa våldtäktsmän. Det är den enklaste anledningen till varför de våldtar – de känner djup lust, och vill tillfredsställa sig själva, genom att tvinga någon till sex, vilket är fullständigt fel!! När jag tittar på Dantes krets där olika syndare hamnar och bestraffas ser jag att vällustiga hamnar i den andra kretsen av nio. Detta känns som ett jätte svagt straff för just våldtäkts män, men jag tror att på Dantes tid gällde detta straff för vällustiga, och våldtäkts män – om de nu fanns på den tiden, räknades inte in i den här kretsen. På Dantes tid var de vällustiga kvinnor och män, och jag tror att det oftast gällde om att båda ville tillfredsställa sig själva. Synden på 1300-talet orsakade troligtvis inte så mycket skada för andra människor, och det var nog bara de vällustiga som var inblandade, vilket kanske därför gör att vällustiga ligger i andra kretsen. Vällustiga människor finns idag också, och de bestraffas inte, och det räknas inte heller som en synd att känna lust. Jag tror att man kan räkna in våldtäktsmän bland våldverkarna i den sjunde kretsen, där de får ett hårt straff. Egentligen tycker jag att ”De sju dödssynderna” är fåniga. Alla dessa synder begås dagligen och av alla människor. Skillnaden mellan då och nu är att under Dantes tid såg det som en synd men idag ser man i värsta fall dessa s.k. synder som misstag.

Eftersom det skulle ta mycket tid, så väljer jag en av dessa artiklar nu och fördjupar alla tankar inom kretsen av den nyheten. I en artikel från 2009 publicerad i metro ”Rå våldtäkt gav lägsta straffet” får man läsa om en man som är internationellt känd för att ha våldtagit flera kvinnor. Straffet han fick var för lågt tycker man. Om han skulle bestraffas på 1300-talet och man skulle följt Dantes modell tror jag att han hade hamnat bland våldsverkarna eftersom han använder våld för att få vad han vill – ger sig på kvinnor för att få fram sin vilja. Bland vällustiga passar han inte in eftersom deras synd är ”svagare” och likaså straffet, dessutom gör vällustiga inte illa någon tror jag, de ger sig inte på någon. Synen på brott och straff idag och förr är väldigt annorlunda. Som jag nämnt ovan så är de sju dödssynderna knappt några synder idag. Förr skulle man ha blivit bestraffad, kränkt och kanske t.o.m. dödad för att ha begått en av dödssynderna. Man bestraffade på olika sätt, och oftast var straffet för syndare att de skulle bli dödade så att de sedan ska hamna i sin krets i helvetet. Att bli dödad/avrättad var det högsta straffet. Dagens brott är mest, mord, rån, våldtäkt och vandalism. Straffen idag är nedskrivna, och gäller för hur grova brott man begått och vilka brott. Straffet för våldtäktsmän skiljer sig från straffet för en mördare. Det högsta straffet i Sverige idag är livstidfängelse.

Sammanfattningsvis gäller att synen på brott och straff idag och på Dantes tid skiljer sig enormt. En människa som t.ex. frossar i sig mat blir inte bestraffad idag, medan en frossare skulle ha hamnat i tredje kretsen på Dantes tid. Däremot fann jag en likhet mellan brotten då och nu – mord. Mord har begåtts i urminnes tider, och har alltid varit lika förfärligt, och därför hamnar mördare långt ner i Dantes krets. 

Avslutningsvis gäller alltså att De sju dödssynderna, inte är några synder idag, brotten och straffen då och nu skiljer sig väldigt mycket men det finns några få liknelser, t.ex. mord som varit ett grovt brott då och även nu, och straffen för mord har varit hårda då och nu.

Artiklar om våldtäkt:

http://www.metro.se/2009/11/16/70779/tonarsflickor-salde-handikappad-14ari/

http://www.metro.se/se/article/2008/09/03/01/2351-57/index.xml

http://www.metro.se/se/article/2008/05/09/07/3346-62/

http://www.metro.se/2009/08/14/29240/allt-fler-man-blir-valdtagna/

Ett svar to “Brott och straff”

  1. magisterpetri juni 2, 2010 den 2:00 e m #

    Ja, det är en enorm skillnad mellan Dantes morallära och vår egen tids moral. Det är dock i första han moral som Dante talar om, och inte juridiska brott. Det är viktigt att göra den åtskillnaden.

    Brott som begicks på medeltiden begås tyvärr än idag. Kvinnor våldtogs då och våldtas än idag, tyvärr förmodligen i lika stor omfattning. Ur det perspektivet är Dantes morallära relevant än idag.

    /Håkan

Kommentera

