Novellens form, När dog Janos Kovacs?

23 Sep

Eftersom novellen är så kort, så finns det inte så många personer med i novellen, och de som är med vet man nästan inget om, förutom lite om Janos Kovacs.

Personerna i novellen presenteras på två olika sätt, både explicit och implicit. I början får vi läsa om personerna när författaren presenterar de och sedan får vi veta mer om Janos, när andra personer minns honom. Av novellen får man veta att Janos Kovacs var en stillsam blek man med rödaktiga mustascher och dog när han var trettiofem år. Förutom det så står det inte mer om Janos Kovacs som person. Men av de andra karaktärerna får man reda på att han hade varit med i militärtjänsten, och han hade älskat med en tjej i sina yngre dagar. Männen som var med honom i militärtjänsten får man knappt veta något om, på bara en av de får man beskrivningen ”en rödbrusig kusk, som kallades för Frici”. Tjejen som mindes honom, är omkring 45 år och arbetar i en fabrik. Sedan står det inte mer om personerna, resten återlämnas till oss som läsare att skapa en bild av i huvudet, och till hjälp har vi miljön och tiden, som hjälper till att ge oss en bra bild av personerna. Vi vet t.ex. att det är på 1800-talet, för att det står i texten, och att några yrken som personerna arbetar med är, snickare och kuskar. Kuskar är ytterligare ett bevis på att den här novellen inte utspelar sig i modern tid, så utan årtal hade vi ändå klarat av att lista ut när tiden är ungefär. När det gäller miljön i novellen så är det inte jätte framställt, men några få detaljer gjorde så att en bild av en mörk, regning och kall miljö skapades i mitt huvud. Janos dör en natt – det är mörkt, Kuskarna sitter och pratar en natt – det är mörkt, arbeterskan ligger och tänker i genom sitt liv i början på en skymning – ganska mörkt och säkerligen en aning kyligt, året då en man tog Janos kors från kyrkogården, en kylig natt – mörkt och kyligt, och i slutet av novellen en kort beskrivning på det kraftigt regniga vädret. Allt detta gav mig en mörk och kylig bild av novellens miljö, dock inte då arbeterskan tänkte på ett minne, då hon var med Janos, en varm sommar dag ute på en äng.

Texten är komponerad på så sätt att, författaren skriver ”steg för steg” vad som händer, i en ordentligt tidsföljd, där man följer vad som händer under 46 år, med andra ord är just den här novellen kronologiskt uppbyggd. Författaren valde nog att berätta på det sättet för att man kan leva sig in mer i en nuvarande pågående berättelse, än om han hade skrivit novellen med t.ex. tillbaka blickar.

När vi kommer till hur texten börjar och slutar, tror jag att författaren inleder på just det sättet han gör,  för att direkt fånga läsarens uppmärksamhet och börjar med berättelsen( nästan ”in medias res”, men lugnare och mindre dramafyllt)direkt, istället för att ha en seg beskrivning om vad som händer innan Janos slutar jobbet, som både tar tid, och lockar mycket färre läsare att vilja läsa vidare, och precis som Zihaly fångar läsaren i början, tänker han inte släppa iväg läsaren hur lätt som helst, utan avslutar på ett sätt som lämnar oss läsare med tankar, vi blir påverkade av slutet och fortsätter tänka på det, samtidigt som sorgsna och deprimerade känslor dyker upp. Däremot tycker jag personligen att språket i novellen inte är speciellt ”avancerat”, författaren har inte många beskrivningar, och det finns knappt något kännetecknande för språket i texten. Dock tyckte jag att det var en sorts poetisk ”klang” i vissa meningar, som var skrivna på ett känslomässigt sätt kändes det som, så att de påverkade mina känslor som läsare och fick mig att vilja läsa mer.

Slutligen är det nog dags att titta på berättarperspektivet, och stilen. Berättar perspektivet är självklart för mig, det är ur Zihalys perspektiv och dessutom en allvetande berättare, då berättaren t.o.m. lyckats berätta andra personers tankar. Berättarperspektivet påverkar oss som läsare väldigt mycket, eftersom handlingen blir då lite annorlunda. Om berättaren istället hade varit Kovacs hade novellen slutat vid hans död, eller om det hade varit hans syster, eller snickaren så hade de inte tagit med t.ex. kuskarna eller arbeterskan, för att ur deras perspektiv känner de inte till allting i Janos liv, och det slutar med att novellen blir kortare, och många saker saknas. Om novellen är skriven ur ett annat perspektiv, t.ex. en av personerna så förändras även handlingen, och handlar istället om den person som det finns mest information om, d.v.s. personen som berättar. Författaren beskriver ganska lite i novellen, men det finns få undantag där han beskriver vissa saker lite mer.  Han skriver även på ett allvarligt sätt och använder vanliga ord,vilket sammanfattar hans berättar stil, och får mig att inse, att den faktiskt är ganska enkelt uppbyggt, men såklart inte helt enkel.

6 svar to “Novellens form, När dog Janos Kovacs?”

  1. dennisskoric september 24, 2010 den 8:56 f m #

    bra text ghadir!!

  2. sofieohlsson september 24, 2010 den 9:00 f m #

    ”När vi kommer till hur texten börjar och slutar, tror jag att författaren inleder på just det sättet han gör, för att direkt fånga läsarens uppmärksamhet och börjar med berättelsen( nästan ”in medias res”, men lugnare och mindre dramafyllt)direkt, istället för att ha en seg beskrivning om vad som händer innan Janos slutar jobbet, som både tar tid, och lockar mycket färre läsare att vilja läsa vidare, och precis som Zihaly fångar läsaren i början, tänker han inte släppa iväg läsaren hur lätt som helst, utan avslutar på ett sätt som lämnar oss läsare med tankar, vi blir påverkade av slutet och fortsätter tänka på det, samtidigt som sorgsna och deprimerade känslor dyker upp.”
    Detta håller jag verkligen med dig om! Visst, jag håller med om det andra med men detta är exakt mina tankar!

  3. Amila Kurbasic september 24, 2010 den 9:15 f m #

    good writing girl !!😀 du analyserade texten bra😉

  4. Pedofilip september 25, 2010 den 10:33 f m #

    Bra att du beskriver de olika sätten personerna presenteras och hur du kommit fram till dina slutsatser på ett tydligt sätt!

  5. magisterpetri oktober 14, 2010 den 10:58 f m #

    Massor med berättartekniska iakttagelser! Bra! Försök att koncentrera mer. Försök även att resonera kring hur motivet (som du talar om i text 1) blir synligt genom de olika berättartekniska dragen.

    Bra!

    H

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: